Στάθης Σούλης


Κείμενο: Γιώτα Ευταξία, Μουσικός και Εθνομουσικολόγος (ΕΚΠΑ)
01 Μαΐου 2022

''Είναι σκέτη μαγεία να έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους με διαφορετική παράδοση και κουλτούρα και να καταλήγεις να μιλάς μαζί τους την ίδια γλώσσα, τη γλώσσα της Μουσικής!''  Στάθης Σούλης

 

Ο Στάθης Σούλης είναι ένας νέος, ανερχόμενος και ταλαντούχος μαέστρος, ο οποίος χαρακτηρίζεται από το πάθος του για τη μουσική. Παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει πραγματοποιήσει αξιόλογες συνεργασίες με σημαντικές ορχήστρες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και με αξιόλογους καλλιτέχνες. Έχει επίσης βραβευτεί για την προσφορά του στον πολιτισμό.

 

Γιώτα Ευταξία: Πότε συνειδητοποίσατε ότι θέλατε να ακολουθήσετε το επάγγελμα του μουσικού και κατ' επέκταση του μαέστρου;

Στάθης Σούλης: Από πολύ μικρή ηλικία ήρθα σε επαφή με τη μουσική!!! Με μυήσανε οι γονείς μου σε αυτό διότι αγαπούν και οι δυο τη μουσική, παρόλο που επαγγελματικά δεν το ακολούθησαν λόγω συγκυριών!! Θέλω να πιστεύω πως τους έβγαλα ασπροπρόσωπους και νιώθω πολύ τυχερός που μου έδωσαν αυτοί το ερέθισμα για να ακολουθήσω το δρόμο της μουσικής και μάλιστα από την ηλικία των 4 χρόνων!!! Ασχολήθηκα πολύ με το πιάνο, που είναι και το βασικό μου όργανο, και τα ανώτερα θεωρητικά! Ήθελα πολύ να ακολουθήσω την πορεία της καριέρας ενός κλασικού πιανίστα, μέχρι που γνώρισα τον δάσκαλό μου στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Κέρκυρα), τον μαέστρο Μίλτο Λογιάδη! Σε αυτόν οφείλω αυτό που είμαι σήμερα, και μέσα από αυτόν γνώρισα τον κόσμο της μαεστρικής, τον οποίο κόσμο αγάπησα με την πρώτη και θέλησα να κάνω στροφή από το πιάνο!!! Ήμουν τόσο σίγουρος γι’αυτό, δεν το έχω μετανιώσει ποτέ!

Γ.Ε.: Τι θυμάστε από την πρώτη φορά που διευθύνατε; Ποια ήταν τα συναισθήματά σας;

Στ.Σ.: Η πρώτη φορά που διεύθυνα ήταν στο πανεπιστήμιο, ένα σύγχρονο έργο όπου αποτελούσε τη διπλωματική εργασία μιας συμφοιτήτριάς μου! Ήταν μοναδική εμπειρία και αξέχαστη, καθώς ήταν δύσκολο το έργο και συνδύαζε πολλά πράγματα σε πολλά επίπεδα ταυτόχρονα!!! Ήταν η τέλεια πρόκληση για ένα τέλειο ξεκίνημα, όπου το αντιμετώπισα με θάρρος και αγάπη πολλή!!! Θυμάμαι ακόμη και σήμερα αυτό το ξεκίνημα...

Γ.Ε.: Ποιες είναι οι μεγάλες δυσκολίες που ενδεχομένως να κληθεί να αντιμετωπίσει ένας μαέστρος;

Στ.Σ.: Πολλές είναι οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας μαέστρος! Θέλει πάντα καθαρό μυαλό και ηρεμία, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στην οποιαδήποτε πρόκληση! Μια από αυτές τις δυσκολίες είναι όταν υπάρχει ελάχιστος χρόνος προετοιμασίας/προβών για μα έρθει εις πέρας ένα δύσκολο μουσικό έργο, ή μια παράσταση ή το οτιδήποτε! Εκεί χρειάζεται συγκέντρωση και μεθοδικότητα από τον μαέστρο, ώστε να λειτουργήσουν παράλληλα πληθώρα πραγμάτων! Επίσης, ακόμη μια που μου έρχεται στο μυαλό, είναι όταν καλείτε ο μαέστρος να «παντρέψει» σε μια συναυλία ανθρώπους/μουσικούς με εντελώς διαφορετικές ψυχοσυνθέσεις και χαρακτήρες του καθενός! Εκεί, πάλι με μαεστρία, πρέπει ο μαέστρος να εξασφαλίσει να κυλήσει όμορφα, αρμονικά και ισορροπημένα αυτή η συνεργασία όλων!

Stathis Soulis inside0

Γ.Ε.: Έχετε πραγματοποιήσει πολλές αξιόλογες συνεργασίες εντός κι εκτός των τειχών της Ελλάδας. Ποια συνεργασία σας συγκίνησε περισσότερο;

Στ.Σ.: Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια δυστυχώς ή ευτυχώς... η κάθε μια συνεργασία έχει εξασφαλίσει τη μοναδικότητά της μέσα μου και είμαι ευγνώμων για όλα όσα έχω ζήσει σε ολόκληρο τον κόσμο και εντός και εκτός Ελλάδος! Κυρίως για όσους ανθρώπους έχω συναντήσει στη ζωή μου, μέσω αυτών των συνεργασιών!

Γ.Ε.:Με αφορμή τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης θα διευθύνατε την Δεύτερη Συμφωνία του Μίκη Θεοδωράκη, με τον υπότιτλο «Το Τραγούδι της Γης». Ποια ήταν η ''γεύση'' που σας άφησε η μουσική σας συνάντηση με τον σημαντικό αυτό συνθέτη;

Στ.Σ.:Είχα την τύχη πρόσφατα να τον συναντήσω από κοντά τον κύριο Μίκη Θεοδωράκη, στα πλαίσια των παραγωγών που θα πραγματοποιήσω με την Εθνική Λυρική Σκηνή! Είναι εμπειρία ζωής να συναντάς από κοντά μια τέτοια φυσιογνωμία, ο οποίος μοιράστηκε απλόχερα μαζί μου κάποιες στιγμές από τη ζωή του, προκειμένου να με βοηθήσει στο να κατανοήσω το νοηματικό βάθος των έργων του που θα διευθύνω στο κοντινό μέλλον, με το καλό! Ήταν κάτι το μοναδικό και φυσικά πολλή μεγάλη τιμή!

Γ.Ε.: Έχετε συνεργαστεί με τον σπουδαίο Έλληνα τενόρο, Μάριο Φραγκούλη και έχετε ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα σας ενώνει μία συνεργασία 4 ετών, αν δεν κάνω λάθος. Τι αποκομίσατε από τη συνεργασία αυτή;

Στ.Σ.: Ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία που ζήσαμε μαζί με τον Μάριο Φραγκούλη όλα αυτά τα χρόνια! Αποκόμισα πολλά ταξίδια, πολλές μουσικές στιγμές και γνωριμίες με μουσικούς από όλο τον κόσμο! Είναι σκέτη μαγεία να έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους με διαφορετική παράδοση και κουλτούρα και να καταλήγεις να μιλάς μαζί τους την ίδια γλώσσα, τη γλώσσα της Μουσικής!

Γ.Ε.: Έχετε επίσης συνεργαστεί ως μαέστρος, αλλά και ως πιανίστας με σημαντικά ονόματα και αξιόλογες ορχήστρες καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα ρεπερτορίου. Τι ιδιαίτερο υπάρχει στην κάθε συνεργασία; Ξεχωρίζετε κάποια από αυτές;

Στ.Σ.: Είναι όλες οι συνεργασίες ξεχωριστές, όπως σας είπα και πιο πάνω!!! Ήμουν πολύ τυχερός γιατί δεν κλείστηκα σε ένα ρεπερτόριο, αντιθέτως μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω πολλά είδη μουσικής με τους πιο καταξιωμένους καλλιτέχνες, ο καθένας στο είδος του! Όταν το κάνεις το οτιδήποτε με αληθινή αγάπη και ολόκληρο το είναι σου, μένουν όλα αξέχαστα στο τέλος!

Stathis Soulis inside4

Γ.Ε.: Ένας μαέστρος αφήνει αναπόφευκτα και τη δική του σφραγίδα πάνω στο εκάστοτε μουσικό έργο που καλείται να διευθύνει. Σας δημιουργεί αυτό άγχος;

Στ.Σ.:Δεν θα το έλεγα άγχος! Θα το έλεγα πρόκληση!!! Και τρελαίνομαι για αυτές, κάθε φορά σε κάθε συναυλία!!! Πράγματι, προσπαθώ σε έργα που έχουν χιλιοπαιχτει να βάλω το λιθαράκι μου και να το προσεγγίσω, καταθέτοντας τη δική μου αλήθεια μέσα από την εκτέλεσή μου!!!

Γ.Ε.: Κάθε ορχήστρα έχει τον μόνιμο αρχιμουσικό της, αλλά και τους φιλοξενούμενους. Ένας φιλοξενούμενος μαέστρος πιστεύετε ότι μπορεί να επιβάλλει το δικό του ύφος στην ορχήστρα, με την οποία συνεργάζεται για πρώτη φορά;

Στ.Σ.: Σίγουρα είναι πολύ γοητευτικό να είσαι φιλοξενούμενος σε μια ορχήστρα! Προσπαθείς μέσα σε ελάχιστο χρόνο να εμπνεύσεις τους μουσικούς που έχεις πλάι σου και να τους προσκαλέσεις να κάνετε μαζί μουσική! Δεν υπάρχει κάτι πιο μαγικό και έχω σταθεί και σε αυτό αρκετά τυχερός όλα αυτά τα χρόνια!!! Δεν προσπαθείς να επιβάλεις το προσωπικό σου ύφος! Προσπαθείς να τους πεις τη δική σου αλήθεια και να αναπτυχθεί μια υγιής σχέση ανάμεσά σας, με κύριο παρονομαστή τη μουσική!

Γ.Ε.: Έχετε διευθύνει τις περισσότερες ελληνικές ορχήστρες, εκτός από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, αν δεν κάνω λάθος. Έχετε διευθύνει όμως και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα την MAV Symphony Orchestra της Βουδαπέστης. Πιστεύετε ότι υπάρχουν διαφορές με τις ελληνικές ορχήστρες; Και αν ναι, ποιες είναι αυτές;

Στ.Σ.: Το επίπεδο στις ελληνικές ορχήστρες είναι πάρα πολύ υψηλό!!! Η διαφορά με ορχήστρες του εξωτερικού είναι μόνο η γλώσσα ομιλίας μας θα έλεγα!!!

Γ.Ε.: Έχουν υπάρξει στην μέχρι τώρα καριέρα σας δύσκολες συνεργασίες;

Στ.Σ.: Δύσκολες συνεργασίες στην πορεία μου;;; Χμμ... θα έλεγα όχι! Μόνο ορισμένα δύσκολα έργα, θα έλεγα ότι μου έχουν τύχει, που και πάλι είχε και αυτό την γοητεία του κάθε φορά!

Γ.Ε.: Για πρώτη φορά θεσπίστηκαν τα βραβεία ''ΕύΓΕ'' από την Εφημερίδα Ημέρα, με σκοπό την ανάδειξη ανθρώπων που επέδειξαν αξιόλογη δράση το 2020 και ξεχώρισαν στο νησί της Ζακύνθου, απ'όπου και κατάγεσαι. Εσείς αναδειχθήκατε ένας από τους νικητές των βραβείων αυτών. Τι σημαίνει για εσάς η βράβευση αυτή;

Στ.Σ.: Τα βραβεία Εύγε είναι ένας θεσμός τοπικός στην Ζάκυνθο των τελευταίων χρόνων, όπου προσωπικά δεν γνώριζα μέχρι φέτος! Όταν με κάλεσαν για να είμαι υποψήφιος γι’αυτά, δεν μπορώ να κρύψω τη χαρά και τη συγκίνηση που είχα ως πρώτη αντίδραση! Όταν ανακοινώθηκε και το όνομά μου στους νικητές, η χαρά εκτοξεύθηκε στα ύψη!!! Πολλή συγκίνηση και τους ευχαριστώ όλους μέσα από την καρδιά μου!!!

Γ.Ε.: Στις 20 Φεβρουαρίου διευθύνατε την 3η συναυλία του κύκλου Σολίστ της ΚΟΑ ''Μια κλεφτή ματιά στον Κλασικισμό'' με τρία κορυφαία κοντσέρτα και τρεις σπουδαίους σολιστ. Η συναυλία στα πλαίσια των μέτρων για τον κορωνοϊό μεταδόθηκε διαδικτυακά. Πώς αισθανθήκατε που έπρεπε να πραγματοποιήσετε τη συναυλία και να υποκλιθείτε σε ένα ''αόρατο'' κοινό;

Στ.Σ.: Είναι πολύ περίεργο να είναι η αίθουσα γεμάτη με ένα «αόρατο κοινό»! Όμως ήταν μια πολύ ωραία συναυλία η οποία προέκυψε μέσα από μια τέλεια συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και πιστεύω πως το κοινό ήταν εκεί μαζί μας εκείνο το βράδυ και μας έκανε να νιώσουμε τη ζεστασιά του, παρόλη την απόσταση που μεσολάβησε λόγω συνθηκών!!! Η υπόκλιση είναι πάντα γεμάτη με δυνατά συναισθήματα όταν νιώθεις το ακροατήριο να είναι παρών, είτε με τη νοερή είτε με την φυσική του παρουσία!

Γ.Ε.: Ποια είναι η άποψή σας για τις διαδικτυακές συναυλίες; Θεωρείτε ότι η τέχνη ''χάνει'' την ουσία της, το νόημά της όταν μεταδίδεται μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, όπου είναι αδύνατη αυτή η φυσική επαφή με το κοινό;

Στ.Σ.: Θεωρώ πως οτιδήποτε συμβάλει στο να κρατηθεί ενεργό το κομμάτι της Τέχνης είναι πολύτιμο και αναγκαίο για τον κάθε καλλιτέχνη! Ασφαλώς και δεν συγκρίνεται η αίσθηση που δημιουργεί το κοινό με τη ζεστασιά του χειροκροτήματός του μετά το φινάλε κάθε συναυλίας! Όμως, έστω και αναγκαστικά, θεωρώ πως η τεχνολογία βοήθησε σημαντικά στο να παραμείνει ζωντανός κατά κάποιο τρόπο ο κλάδος μας!!! Πρέπει να βλέπουμε μπροστά και να προσαρμοζόμαστε άμεσα στη νέα συνθήκη, με την ελπίδα και την ευχή να είναι σύντομο αυτό το «διαδικτυακό ταξίδι» και να επιστρέψουμε ξανά στις ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες συναυλιών!

Stathis Soulis inside1

Γ.Ε.: Ποιο δάσκαλό σας θεωρείτε σημαντικό για την διαμόρφωσή σας ως μαέστρο;

Στ.Σ.: Με δυο λέξεις... τον Μίλτο Λογιάδη! Σε αυτόν οφείλω τα πάντα και αυτό που είμαι σήμερα.

Γ.Ε.: Υπάρχει κάποιος μαέστρος που σας έχει εμπνεύσει περισσότερο και έχετε ''πατήσει'' πάνω σε αυτόν;

Στ.Σ.: Παλιότερα με θεωρούσαν κλώνο του Μίλτου Λογιάδη, χαχα! Με τα χρόνια, όμως, προσπάθησα να βάζω σε κάθε παράσταση και την δική μου σφραγίδα και νομίζω μέχρι και σήμερα πως τα έχω καταφέρει σε σημαντικά ικανοποιητικό βαθμό!!! Θαυμάζω επίσης και άλλους μαέστρους φυσικά για την έμπνευση που αποτελούν στις ορχήστρες ο καθένας με τον τρόπο του, ανάμεσά τους τον Λουκά Καρυτινό, τον Κάρλος Κλάιμπερ, τον Λέοναρντ Μπερνστάιν, κ.α.

Γ.Ε.: Υπάρχει κάποια ορχήστρα με την οποία θα θέλατε πολύ να συνεργαστείτε στο μέλλον; Και ποιο έργο θα επιθυμούσατε να διευθύνετε;

Στ.Σ.: Ονειρεύομαι συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης κάνοντας την 2η Συμφωνία Μάλερ!!!

Γ.Ε.: Αν έπρεπε αναγκαστικά να επιλέξετε μεταξύ της διεύθυνσης και της καριέρας ως πιανίστας τι θα επιλέγατε;

Στ.Σ.: Διεύθυνση Ορχήστρας, ξεκάθαρα!!! Χωρίς να σημαίνει ότι δεν αγαπώ το πιάνο! Μα είναι μαγική ευχαρίστηση η κάθε φορά που με βρίσκει πάνω στο πόντιουμ!

Γ.Ε.: Έχετε δηλώσει σε συνέντευξή σας ότι ένας από τους μαέστρους που θαυμάζετε είναι ο Gustavo Dudamel. Ο Dudamel είχε πει χαρακτηριστικά ''Με την ορχήστρα δημιουργείς πολίτες καλύτερους για την κοινωνία''. Θεωρείτε ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει μέσω της μουσικής;

Στ.Σ.: Δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με αυτή την τοποθέτηση του Γκουστάβο! Είναι υπόθεση ψυχής η ύπαρξη της μουσικης στις ζωές όλων μας!!!

Γ.Ε.: Παρόλο που λόγω της κατάστασης δεν κάνουμε και πολλά σχέδια, θα ήθελα ωστόσο να σας ρωτήσω για τα δικά σας μελλοντικά σχέδια.

Στ.Σ.: Αναμένω τις παραστάσεις με την Εθνική Λυρική Σκηνή! Και με έργα του Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην παράσταση «Δον Κιχώτης», που είναι προγραμματισμένη για τον ερχόμενο Μάιο!!! Θα δούμε... εύχομαι και ελπίζω να πάνε όλα καλά για όλους μας σε όλους τους τομείς!!!

Γ.Ε.: Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την παραχώρηση της συνέντευξης!!

Στ.Σ.: Εγώ σας ευχαριστώ πολύ, ήταν τιμή μου!!!

 


Το Radio Art έχει αδειοδοτηθεί  από τους Ελληνικούς οργανισμούς διαχείρισης δικαιωμάτων | Autodia | EDEM Rights
Copyright © Radio Art | All rights reserved.